Vinkkejä verkkokauppaan – näin selviät kilpailussa!

Blogi21.08.2019 12:50

Vinkkej-verkkokauppaan--nin-selvit-kilpailussa

Olit sitten uusi yrittäjä tai kokenut kettu, on toimivan verkkokaupan pyörittäminen monen mutkan takana. Hyvin tässä onnistuvalle on kuitenkin luvassa suuria palkintoja. Esimerkiksi Mashin kuluttajakyselyssä nousi esiin verkkokaupan hyvinä puolina esimerkiksi laaja valikoima ja aukioloajat – etu, jonka eräs vastaaja tiivisti kertomalla, että ”verkkokauppa koska lapset vievät niin paljon aikaa”.

Kauppiaan kannalta verkkokaupassa vaikeinta ei olekaan useimmiten pystyttäminen vaan löydettävyys. Kuinka saada asiakkaat löytämään, ostamaan, palaamaan ja suosittelemaan verkkokauppaa? Vaikka verkkokaupan kulut ovat yleensä pienemmät kuin kivijalan, se ei tilannetta pelasta, jos kassa ei laula.

Laita kassa laulamaan Mashin Head Of eCommerce Salesin, Risto Hassinen, vinkeillä!

Mikä on Mash? Lue lisää!

Asiakaspalvelun on oltava timantissa, netissäkin

Verkkokauppa on kauppa ja siellä täytyy palvella asiakkaita. Yksi tapa vastata kilpailuun onkin tarjota enemmän kuin keskinkertaista palvelua.

Parasta asiakaspalvelu on silloin, kun se tukee asiakasta jokaisessa ostopolun vaiheessa.

Aloitteleville verkkokauppiaille Risto vinkkaakin, että kannattaa säännöllisesti tarkastaa, miltä oman kaupan ostoflow näyttää:

• löydettävyyden osalta – löytyvätkö kauppa ja tuotteet hakukoneista?
  • ostettavuuden osalta – miltä verkkokauppa näyttää ja tuntuu?
  • maksamisen osalta – kannattaa kokeilla erilaisia maksutapoja ja varmistaa, että maksamisen on asiakkaalle helppoa ja nopeaa

Mashin kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat olivat erityisen kiinnostuneita erämaksuvaihtoehdosta silloin, kun kysymyksessä olivat suuremmat ostokset tai palkkapäivään oli vielä hetki aikaa. Oletko sinä ottanut tällaiset asiakkaat huomioon kaupassasi?

Verkkokaupan aloittamisen kolme kovaa

1. Helpointa aloittaminen on, kun valitset jonkin yleisimmistä verkkokauppa-alustoista. Näin varmistat, että saat apua ja tukea ja myös monipuoliset integraatiomahdollisuudet. Toki kaiken voi tehdä alusta asti itse, mutta se on usein haastavaa ja kallista.

2. Risto muistuttaa myös siitä, että tärkeää on verkkokaupassakin se oma juttu: ”Voi varmaan jo sanoa, että 2020-luvulla verkko- tai mobiilikaupan perustaminen ei itsessään ole enää mikään liikeidea. Mielestäni näin on ollut jo pidemmän aikaa. Kukaan ei toivottavasti kuvittele, että vain perustamalla verkkokaupan voi lyödä helposti rahoiksi. Näin ehkä saattoi olla tilanne vielä joskus 10 vuotta sitten – jos silloinkaan – mutta tänä päivänä tarvitaan oikeaa työtä pärjätäkseen.

Verkkokaupassa kuten myös muussakin liiketoiminnassa on syytä lähteä siitä, että liikeidea itsessään on mielekäs. Toivon mukaan siinä liikeideassa on myös jokin ”oma tulokulma”, jolla voi erottautua massasta.”

3. Kilpailu verkossa on kovaa ja kansainvälistä, mutta ei sitä Riston mukaan kannata pelätä – tulee vain huolehtia siitä, että oma liikeidea on erinomainen ja tehdä riittävästi töitä erottautumisen sekä oman näkyvyyden kasvattamiseksi. Mash tarjoaa kauppiailleen valmiita, kauniita ja toimivia materiaaleja esimerkiksi sosiaaliseen mediaan!

Mash-maksutavan edut verkkokaupassa

Mash on erämaksu- ja laskupalvelu, jonka voi hankkia helposti niin verkkoon kuin myymäläänkin. Mash on lisäksi kauppiaalle täysin kuluton.

Verkkokaupassa Mash tarjoaa lukuisia etuja:

• Asiakkaiden on helpompi tehdä suurempia ostoksia.
  • Asiakkaan ei tarvitse antaa luottokorttitietojaan. Mash on turvallinen tapa maksaa joustavasti.
  • Mash toimii suojatussa ympäristössä ja integroituu saumattomasti suosituimpiin verkkokauppa-alustoihin.
  • Käyttöönotto on helppoa: saat valmiita moduuleja eri verkkokauppa-alustoille.
  • Tarjoamme valmiin rajapinnan (API), johon voit integroida verkkokauppasi.

Mash tukee jo useita verkkokauppa-alustoja:

• Finqu
  • Magento 1&2
  • MyCashflow
  • OscarProsper
  • Prestashop
  • Shopify
  • Shuriken
  • Vilkas
  • Whitestone

Lisäksi Mash on saatavilla verkkokauppaan seuraavien maksupalveluiden kautta: Bambora PayForm, Checkout Finland sekä Verifone BlueCommerce.

Muista aina liiketoimintasi tavoitteet

Riston mielestä on tärkeää varmistaa, että päätyipä mahdollisuuksien viidakossa millaiseen järjestelmään tahansa, niin verkkokauppaan valitut järjestelmät ovat parhaita, kun ne:

• tukevat omaa liiketoimintasuunnitelmaa, liittyivät ne sitten markkinoinnin tukemiseen, laajentumiseen ulkomaille tai asiakasuskollisuuden kasvattamiseen
  • tukevat omaa kunnianhimoa ja tavoitteita, jotka verkkokaupalleen asettaa.

Jos sinua kiinnostaa liiketoiminnan kehittäminen maksupalveluiden avulla, ota yhteyttä!