Näin laitat myymäläsi juhlakuntoon – vinkit halloween- ja joulusomistukseen

Blogi28.10.2019 03:31

Halloween-koristus

Loppuvuoden juhlapyhät, eritoten halloween ja joulu, ovat tervetullut piristysruiske pimeyden keskellä. Koska ne myös saavat ihmiset hakeutumaan poikkeuksellisen sankoin joukoin ostoksille, kivijalkakauppojen on tärkeää pohtia, miten nämä juhlat saadaan käännettyä erityisiksi vetoneuloiksi asiakkaille. Somistuksessa on tässä suuri rooli.

Kuluttajilla ei ole pulaa vaihtoehdoista, vaan pikemminkin päinvastoin. Ihmiset tekevät päätökset siitä, astuvatko he liikkeeseen sisään vai ei, hyvin nopeasti ja pitkälti visuaalisiin havaintoihin perustuen. Sen takia myymälän somistusta ei voi jättää puolitiehen. Etenkin vilkkaina ostosaikoina kannattaa huomioida, että edustava ja hyvännäköinen myymälä on helpoin ja monesti toimivin tapa houkutella asiakkaita ostoksille.

Tässä on lyhyt vinkkilistamme siihen, miten saat houkuteltua asiakkaita juuri sinun liikkeeseesi juhlapyhien aikaan.

1. Näyteikkuna on myymälän kasvot maailmalle

Näyteikkuna on yleensä ensimmäinen asia, minkä asiakas liikkeestä näkee. Siksi onkin tärkeää varmistaa, että se on aina siistissä kunnossa: ulkolasi on kirkas ja tahraton, pölyt pyyhitty säännöllisesti ja tavarat ovat järjestyksessä.

Halloweenin ja joulun aikaan näyteikkuna on hyvä päivittää juhlan hengen mukaiseksi ja näyttäväksi. Etenkin joulun näyteikkunaan kannattaa panostaa ja miettiä, miten sinne saisi tuotua juhlan tuntua. Monien perheiden perinteisiin kuuluu juhla-aikoina edelleen kaupungilla kiertely ja näyteikkunoiden katselu. Perinne elää voimakkaana, joten kutsuvaan ja juhlan tunnelmaa henkivään ilmeeseen kannattaa satsata. Tämä saattaa lisätä näkyvyyttä yrityksestäsi myös sosiaalisessa mediassa.

2. Kasvit ja kukat tuovat eloa myymälän sisustukseen

Yksi tämän hetken kuumimmista sisustustrendeistä on viherkasvit, joita voikin hyödyntää kotisisustuksen lisäksi hyvin myös myymälän koristamisessa. Joulusisustukseen sopivat erityisen hienosti vaikkapa eukalyptuksen ja kuusen oksat. Halloweenia varten puolestaan toimivat esimerkiksi kuivat oksat, joihin voi yhdistää syksyn värejä.

3. Sovita juhlasomistus brändisi ilmeeseen

Sopiiko myymäläänne paremmin näyttävä kullan kimallus ja glitterpaperi vai haetaanko juhlan tuntua ennemmin maanläheisemmillä materiaaleilla, kuten juuttikankaalla, lyhdyillä ja kasveilla? Vaikka juhlapyhät antavat tilaa irrotteluun, somistukset kannattaa valita niin, että ne parhaiten ilmentävät brändin omaa ilmettä.

4. Huomioi oman liikkeesi kannalta merkittävimmät juhlapyhät ja panosta niihin

Juhlien ja pyhien aikana on aina tärkeää ottaa huomioon, miten kyseinen aika sopii oman toimialasi pirtaan. Halloweenin aika sopii erityisen hyvin esimerkiksi naamiaisliikkeille, vaatekaupoille, kosmetiikkamerkeille ja kahviloille avaten monipuolisesti mahdollisuuksia tuoda esiin sitä, miten oma tuote tai palvelu voi juhla-aikaan tarjota. Joulun aikana skaala on luonnollisesti laajempi. Joskaan ei pidä unohtaa yllätysmomentin vaikutusta: erottuva ja houkutteleva panostus somistukseen on omiaan houkuttelemaan asiakkaita, vaikkei liikkeellä ja juhla-ajalla välttämättä olisikaan selkeitä yhtymäkohtia. Tämä antaa tilaa luovuudelle.

5. Vältä kertakäyttöisiä somisteita

Jotta somistuksessa käytetyt koristeet eivät lentäisi roskakoriin heti juhlapyhien päätyttyä, panosta tarvikkeiden laatuun ja uusiokäytettävyyteen. Vastuullisuus on enenevissä määrin kuluttajien vaade, ja he osaavat niin odottaa kuin vaatia sitä yrityksiltä. Varastoi siis somistustuotteet huolella, jotta ne löytyvät seuraavanakin vuonna, ja luo silloin uutta ilmettä pienillä päivityksillä.

Iloa ja mielikuvitusta somistuksen suunnitteluun!