Miten Preeco kasvoi yli sadantuhannen asiakkaan verkkokaupaksi?

Uutinen28.06.2019 11:26

Miten-Preeco-kasvoi-yli-sadantuhannen-asiakkaan-verkkokaupaksi

Preeco on neljän nuoren miehen perustama kotimainen verkkokauppa, joka myy monipuolisesti tuotteita piha- ja puutarhatarvikkeista aina ajoneuvoihin ja lemmikkituotteisiin asti. Nyt jo viisitoista työntekijää työllistävän verkkokauppayrityksen ensimmäiset siemenet kylvettiin vuonna 2009.

- Teimme verkkomyyntiä aiemmin ikään kuin kesätyönä, kertoo Preecon toimitusjohtaja ja yksi perustajajäsenistä Juha-Matti Raappana.

- Vuonna 2012 muutimme toiminnan osakeyhtiömuotoon ja pistimme nykymuotoisen Preecon pystyyn. Opiskelimme Oulun yliopiston kauppatieteellisessä ja siitä porukasta löytyikin kolme meidän perustajajäsenistä. Meitä oli kolme kauppatieteilijää ja mukaan saatiin vielä yksi hammaslääkäri, koska pitäähän joka firmassa yksi sellainen olla, Raappana nauraa.

Monipuolinen asiakaskunta, joka tahtoo tietää tuotteesta paljon

Preecon potentiaalinen asiakaskunta on laaja ja ikähaitari leveä erityisesti lemmikkituotteiden osalta. Piha- ja puutarhatarvikkeiden osalta verkkokauppa tavoittelee ensisijaisesti omakotitalossa asuvia. Muilta osin kuitenkin selkein yhteinen nimittäjä asiakaskunnassa on, että heidän ostoprosessinsa alkavat googlaamalla tarkempaa tietoa tuotteesta.

- Asiakkaamme haluavat tietää, mitä ovat ostamassa. Tavoittelemmekin sitä, että itse verkkokauppa vastaisi jo mahdollisimman monessa kohtaa asiakkaan tarpeisiin. Emme tietenkään välttele asiakaspalvelutilanteitakaan, mutta ihanne on aina se, että asiakas löytää tarvitsemansa tiedot Preecosta ja pystyy tekemään ostopäätöksen siltä pohjalta, Raappana kuvailee.

- Asiakaspalvelumme auttaa muissa tilanteissa ja seuraa asiakaskunnan toiveita, jotta meille saataisiin toivottuja tuotteita myyntiin.

Mash-maksun helppous vakuutti

Preecossa voi maksaa nykyään myös Mash-maksulla. Yritykseen teki vaikutuksen Mashin palvelukonsepti ja he päättivät lähteä mukaan yhteistyöhön maksutapapalvelun kanssa.

- Verkkokauppiaina meille on tärkeää, että laskutuksen tekeminen ja laskulla ostaminen on helppoa. Mashilla se on tehty tosi näppäräksi, joten oli helppo päätös ottaa maksutapa käyttöön, Raappana kertoo. - Saimme Mashilta myös hyvin tukea verkkokaupan integraatioon eikä sitä tarvinnut odotella.

Yhteistyö on lähtenyt verkkokaupan toimitusjohtajan mukaan hyvin käyntiin. Pieniä kehityskohtia löytyy molemmin puolin, mutta niitä taklataan yhdessä.

- Aina kun aletaan tekemään yhdessä niin löytyy pikkujuttuja, joita pitää matkan varrella korjailla, mutta Mashin kanssa keskustelu pelaa koko ajan ja on avointa. Voin sanoa, että yhteistyö on sujunut todella hyvin ja olemme olleet niin tyytyväisiä Mashiin, että lisäämme myös toisen verkkokauppamme Gorilla Sportsin Mashin palveluun todennäköisesti lomien jälkeen elokuussa.