Millaista fintechin parissa työskentely on? Kysyimme Slushissa alan ammattilaisilta

Uutinen05.12.2018 04:28

Millaista-fintechin-parissa-tyskentely-on-Kysyimme-Slushissa-alan-ammattilaisilta

Mash goes Slush

Fintech-yrityksiä on moneen lähtöön: pieniä ja ketteriä, innovatiivisia ja kasvavia, ja tietysti myös isoja ja vaikutusvaltaisia. Nämä yritykset voivat olla myös ennennäkemättömiä hybridejä kaikista edellä mainituista. Fintech on myös ala, joka vetää puoleensa monia nousevia kykyjä.

Oletko harkinnut uraa fintechin parissa? Jos et vielä ole, voimme suositella sitä! Juuri nyt fintech on todella kuuma ala. Juttelimme fintech-ammattilaisten kanssa Slush 2018 –tapahtumassa ja he kertoivat kaiken, mikä alasta kannattaa tietää.

Millaisia taitoja fintech-ala tarvitsee nyt tai lähitulevaisuudessa?

Saara Iija, Mashin maajohtaja Suomessa: Tarvitsemme tietysti kehittäjiä. Softa-kehityksen ammattilaisille on kova kysyntä alalla kuin alalla, mutta fintech-puolelle haetaan niitä ihmisiä, jotka ymmärtävät asioita sekä teknologian että liiketoiminnan näkökulmasta.

Paride Forte, Customer Success Manager, Rimilia: Saamme usein ihmisiltä, joilla on finanssialan kokemusta, mahtavia näkemyksiä. Heillä on kyky sanallistaa tarinaksi se matka, jota pyrimme käymään ja ratkaisemaan. Toinen osaajatyyppi, jota tarvitsemme, ovat ammattilaiset jotka osaavat tulkita käyttäytymiskaavoja asiakaskunnassamme. Esimerkiksi meillä Rimilialla on datatutkijoita, jotka toimivat tekoälyn parissa; tämä tekoäly auttaa meitä ennustamaan maksukäyttäytymistä.

Teppo Jansson, Nordean Head of Mobile and Emerging Payment Solutions: Ihan kaikenlaisia osaajia tarvitaan. Vähän tylsä vastaus, mutta pitää muistaa, että ihmisellä ei tarvitse olla kokemusta vaikkapa pankkialasta tullakseen meille töihin; pitää vain olla osaava ammattilainen oikealla asenteella. Sitä juuri tarvitaan.

Petra Mengelt, Head of B2B, Mash: Et välttämättä tarvitse taustaa pankki- tai teknologia-alalta. Mutta on tärkeää olla innostunut siitä, mitä tekee. Olipa se sitten koodausta, rahoitusta, asiakaspalvelua, asiakaskokemuksen suunnittelua: suhtaudu siihen intohimoisesti. Kun yrityksen arvot ja työntekijä sopivat hyvin yhteen, molemmilla on mahdollisuus oppia ja kasvaa yhdessä.

Onko olemassa perustaitoja, jotka olisi tärkeää hallita jo alusta asti fintech-alalle pyrkiessään?

Iija: Sujuva englannin taito on aika tärkeä vaatimus, kun töitä tehdään niin monikulttuurisissa tiimeissä. Toinen tärkeä juttu on teknologiaymmärrys. Vaikket olisikaan devaaja, on hyvä olla kokonaisvaltainen näkemys siitä teknologiasta, jonka parissa tekee töitä. Silloin ymmärtää, mitä jokin asia jonka haluaa toteuttaa, vaatii tai kuinka vaikeaa se on.

Forte: Minulle yksi tärkeimmistä taidoista on viestintä! On pystyttävä kommunikoimaan toimivasti asiakkaiden, henkilökunnan ja johdon kanssa; on ymmärrettävä sitä, mikä kenenkin ongelmien ja haasteiden luonne on.

Jansson: Aikaisemmin pystyi olemaan kehittäjä, jonka ei tarvinnut keskustella kenenkään kanssa. Nykyään pitää puhua paljon muiden kehittäjien, product ownereiden ja koko tiimin kanssa. Kaikkien ei tarvitse olla ekstrovertteja, mutta pitää pystyä keskustelemaan.

Mengelt: Ei välttämättä tiettyjä taitoja. Esimerkiksi Mash kasvaa nyt sitä vauhtia, että meillä on tarjolla töitä hyvin erilaisilla kykypaleteilla toimiville ihmisille. Eli siinä mielessä ei ole tiukkaa kriteeristöä, ei ainakaan mitään minkä kannattaisi antaa rajoittaa itseäsi, jos olet kiinnostunut fintech-alan töistä.

Mikä erottaa fintechin ja siellä työskentelyn muista aloista? Tekeekö jokin fintechistä erityisen?

Iija: Jos vertaa muuhun teknologia-alaan, fintech on aika hyvin reguloitu ala. Koko ajan tulee lisää säännöksiä ja olemassaolevia tiukennetaan. Siksi täytyy olla myös ymmärrystä siitä, mitä fintech-yrityksessä työskennellessä voi ja mitä ei voi tehdä.

Forte: Ala on uusi ja melkoisen uniikki. Arvelen, että monissa yrityksissä aletaan huomata, että juuri nyt on mahtava aika ja mahdollisuus syventyä fintechiin, koska markkinoilla ei vielä ole niin paljoa toimijoita.

Tomas Marty, Chief Sales Officer, Mash: Maksutavat muuttuvat niin nopeasti ja ihmisten käyttäytymistä on kiinnostavaa seurata. Muistan myös aina, kuinka pitkään lähimaksamisen tulo markkinoille toisaalta vaati aikaa. Kesti vuosikausia muuttaa ihmisten ajattelutapaa sen suhteen. Minusta me muutamme ajattelutapoja nyt ja se on hyvä juttu.