Mash <3 Pals: Nuorten yrittäjien into inspiroi Mashia

Uutinen19.12.2018 07:43

Mash-3-Pals-Nuorten-yrittjien-into-inspiroi-Mashia

Lukiolaiset Robin Borgström ja Sebastian Motelay perustivat kaksi vuotta sitten puolivahingossa yrityksen. Logotuotteita toimittava Pals on kasvanut vauhdilla ja triplaa vuonna 2018 liikevaihtonsa. Mash on ottanut Palsin siipiensä suojaan ja tarjoaa yritykselle toimitilat toimistollaan Pohjoisesplanadilla sekä tukea ja sparrausta liiketoiminnan kehittämiseen.

Puolivahingossa ideasta yritykseksi jalostunut ajatus logotuotteiden myymisestä lähti liikkeelle oppilaskunnan saamasta projektista. Kun Kulosaaren ruotsinkielinen lukio halusi teettää opiskelijoilleen logolliset kassit, napsahti projektin koordinointi Borgströmille ja Motelaylle.

“Kun oltiin saatu ensimmäinen satsi tehtyä, tajusimme homman olevan aika helppoa ja päätimme kysellä haluaisivatko muutkin koulut tilata kangaskasseja omilla logoillaan. Lähdimme soittamaan rehtoreita läpi ja kun pääsimme vauhtiin, niin ajattelimme, että varmaan yrityksetkin haluaisivat tilata näitä,” kertoo Borgström yrityksen alkutaipaleesta.

Kaksi vuotta yrittäjinä on antanut ja opettanut Borgströmille ja Motelaylle paljon. Vaikka välillä on menty kiertoteitä, perille on kuitenkin aina päästy.

“Kyllä tässä koko ajan on oppinut uusia asioita aina palkanmaksusta veroasioihin ja siihen, mistä löytää uusia asiakkaita. Välillä opettelu on tehty kantapään kautta, mutta haluamme ajatella, että kasvamme aina yrittäjinä ja opimme uutta, jotta voidaan ensi kerralla tehdä paremmin,” Motelay kertoo.

Opit talteen konkareilta

Alle kahdeksantoistavuotiaat eivät usein perusta yrityksiä. Borgström ja Motelay tiedostavatkin yrittäjiksi poikkeuksellisen nuoren ikänsä.

“Ei me tietenkään tiedetä kaikkea ja siksi olemmekin keskustelleet paljon muiden yrittäjien ja yritysjohtajien kanssa, jotta oppisimme mahdollisimman paljon heidän kokemuksistaan,” Motelay sanoo.

Keskustelujen kautta Pals herätti myös Mashin toimitusjohtaja James Hicksonin huomion. Keväällä 2018 Arctic15-tapahtumassa Borgström ja Motelay marssivat Hicksonin puheenvuoron jälkeen tämän juttusille, esittelivät itsensä, kertoivat firmastaan ja pyysivät neuvoja kokeneelta toimitusjohtajalta.

“James innostui meidän tarinasta ja kysyi voisiko hän tai Mash auttaa meitä jotenkin. Hän ehdotti, että voisimme hyödyntää Mashin toimistoa Helsingissä ja se sopi meidän tilanteeseen todella hyvin, sillä meillä oli vuokrasopimus silloisten tilojen kanssa loppumassa kesän jälkeen. Nyt muutimme marraskuussa Mashin toimistoon,” Borgström kertoo.

Missiona elämän helpottaminen niin töissä kuin vapaalla

Maksupalveluja tarjoava fintech-ala ja logotuotteita myyvät yritykset ovat lopputuotteen suhteen aika kaukana toisistaan. Mashia ja Palsia kuitenkin yhdistää voimakas kasvu ja runsaasti lisääntynyt kysyntä. Kummatkin yritykset haluavat tehdä asiakkaansa elämästä mahdollisimman helppoa, oli kyse sitten osamaksun tarjoamisesta tai erilaisten logotuotteiden tilaamisesta.

“Meidän motto on “kaikki hoituu!” eli voimme valmistaa minkä tahansa tuotteen ja asiakas saa näin kaikki tarvitsemansa yhden toimijan kautta. Samaa elämän helpottamista Mashkin haluaa tehdä asiakkailleen,” Motelay sanoo.

Nuoret yrittäjät odottavat innolla Mashilta oppimista.

“Myyntityö on aina samanlaista yrityksestä riippumatta ja Mashilla on myyjiä, joilla on 15-20 vuotta kokemusta. Lisäksi Mash voi auttaa meitä markkinoinnissa tai jos haluamme jossain vaiheessa perustaa verkkokaupan, niin Mashilla on talo täynnä kovia osaajia, jotka voivat auttaa meitä siinä projektissa,” Borgström iloitsee.