Maksamista helpottavat ratkaisut tuovat hymyn asiakkaan huulille

Uutinen17.09.2019 02:31

Maksamista-helpottavat-ratkaisut-tuovat-hymyn-asiakkaan-huulille

Heikki Kapanen toimi Luottokunnan toimitusjohtajana vuodesta 1998 ja sittemmin Nets Oy:n maajohtajana. Hänellä on pitkä ja vankka kokemus maksamisen alasta Suomessa.

Loistavan asiakaspalvelukokemuksen, tuotevalikoiman ja viihtyisän myymälän lisäksi kauppiaan kannattaa kiinnittää huomiota myös asiakkailleen tarjoamiin maksutapoihin. Mikäli myymälässä ei ole asiakkaalle sopivaa maksutapaa tarjolla, voi kaupat jäädä tekemättä. Suomessa käteisen käyttö vähenee koko ajan, mobiilimaksaminen yleistyy ja verkkokaupoista tutut maksutavat saapuvat myös kivijalkaliikkeisiin.

Heikki Kapanen, mikä on ollut mielestäsi Suomessa suurin maksamisen mullistanut innovaatio?

Suomessa suurin innovaatio on ollut avoin ja tiivis yhteistyö kaikkien maksamisen osapuolten kesken siten, että maksaminen on turvallista, sujuvaa ja edullista sekä kuluttajan, kaupan että maksuratkaisun tarjoajan näkökulmasta.

Suomessa on aina arvostettu nopeita ja teknologisesti kehittyneitä maksutapoja. Joukossamme on edelleen käteisen nimeen vannovia ihmisiä – ja onhan sitä aina hyvä pitää varalla, jos maksujärjestelmät sattuisivatkin jostain syystä kärsimään toimintahäiriöstä – mutta yleisesti ottaen suomalaiset suosivat korttimaksamista todella paljon. Uusien innovaatioiden myötä myös maksamisen kenttä laajentuu. Kuluttaja odottaa nykypäivänä monikanavaista kokemusta ja joustavuutta kaupan puolelta. On tärkeää, että maksamisen kokemus on yhtä sujuva niin kivijalassa kuin verkossa.

Minkälaisen neuvon antaisit äskettäin oman liikkeensä avanneelle kauppiaalle?

Valitse toimintaasi parhaiten sopiva kumppani ja siltä mahdollisimman skaalautuva palvelukokonaisuus liiketoiminnan kehityksen ja kasvun vahvistamiseksi.

Maksamisen kumppani, joka pystyy tarjoamaan kauppiaalle tai yrittäjälle kokonaisvaltaisen maksamisen palvelukokonaisuuden, on aina vahvoilla. Useimmat kauppiaat arvostavat helppoja ja skaalautuvia maksamisen ratkaisuja, ja kaikista järkevintä onkin ottaa sama ratkaisu sekä kivijalkaan että verkkokauppaan.

Miten näet kaupan muutoksen Suomessa? Minkälaisia uusia kokemuksia voimme odottaa vuodelta 2020?

Suurimpana muutoksena näen kaupan muutosnopeuden kiihtymisen. Ratkaisut, joilla kauppa voi myydä enemmän, nopeammin ja sujuvammin, yleistyvät.

Kaupan alan murros ja maksamisen tulevaisuuden teknologiat eivät ole enää pelkkiä unelmia Suomessa vaan ihan arkipäivää. Lähimaksaminen nopeutti maksamisen muutamaan sekuntiin, mobiilimaksaminen poisti kortin vilauttelun tarpeen ja P2P-maksaminen vapautti ystäväporukat ja kirppikset käteisestä.

Verkkokaupasta tuttu laskulla maksaminen on tuotu nyt myös kivijalkaliikkeisiin ja tuhansien paperisten lomakkaiden täyttämisen sijaan kuluttaja voi valita laskun maksutavakseen liikkeen maksupäätteen kautta. Tämä ei vain nopeuta itse myyntitilannetta vaan mahdollistaa myös lisämyynnin, kun kauppias voi tarjota asiakkaalle helpon tavan maksaa ostoksensa tavallista joustavammin.

Mitä itse arvostat eniten, kun vierailet kivijalkamyymälöissä?

Arvostan eniten kaupan henkilöstön osaamista maksamisen sujuvuuden ja turvallisuuden mahdollistajana yhdessä toimivien tietoteknisten valmiuksien kanssa. Teknologiafriikkinä käytän mielelläni itsepalvelukassoja ja uusimpia maksamista nopeuttavia ratkaisuja.

Mikä on sinun oma suosikkisi kaikista eri maksutavoista?

Visan ja MasterCardin debit/credit-yhdistelmäkortti lähimaksuominaisuudella on edelleen suosikkini kaupassa, MobilePay verkkokaupassa ja yhdistettynä muihin applikaatioihin kuten WeShare.