Kivijalkakauppa kannattaa edelleen – kunhan palvelu pelaa

Blogi23.08.2019 01:20

Kivijalkakauppa-kannattaa-edelleen--kunhan-palvelu-pelaa

Verkkokaupasta puhutaan ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta kivijalkakauppaa ei suinkaan kannata unohtaa – eivät kuluttajatkaan ole. Deloitten tutkimuksen mukaan 90 prosenttia myynnistä tulee edelleen kivijalasta.

Mashin Head of B2B Sales, Petri Itkonen, ei ole tilastosta hämmästynyt. Hänen mukaansa on paljon tuotteita, joita haluaa sovittaa, tarkastaa tai muuten vain päästä näkemään ennen ostopäätöstä. Esimerkiksi vaatteen koon, elektronisen laitteen liitäntöjen tai television koon näkeminen käytännössä ovat seikkoja, joiden takia kuluttajat käyvät myymälöissä.

Ne ovat myös kauppiaalle syitä panostaa palveluun. Tässä ovat Petrin parhaat vinkit myynnin kasvattamiseen!

Lue myös: www.mash.com/fi/yrityksille/mash-myymalaan

Asiakaspalvelu ja asiakaskokemus määräävät tahdin

Kovenevassa kilpailussa asiakaspalvelu ratkaisee. Loppuun saakka mietitty kokonaisuus saa asiakkaat paitsi ostamaan, myös palaamaan ja suosittelemaan. Uskottava bränditarina, räätälöity palvelu ja pitkän tähtäimen suunnittelu vievät kauppiaan jo pitkälle.

Petri Itkosen mukaan yksi merkittävä ero verkkokaupan ja kivijalkamyymälän välillä on itse myyjä. Hyvä myyjä on mittaamattoman arvokas asiantuntija, joka auttaa kuluttajaa löytämään nimenomaan kuluttajalle parhaan tuotteen. Tämä asiantuntijarooli on kivijalkamyymälän vahvuus.

Myös laaja valikoima maksuvaihtoehtoja on tärkeä osa asiakaspalvelua – puhumattakaan kaupan myynnin lisäämisestä.

Mash-maksutavan edut kivijalkakauppiaalle

• Voit kasvattaa myyntiäsi tarjoamalla asiakkaille joustavuutta maksamiseen.
  • Mashia on helppo tarjota myymälässä asiakkaalle, sillä ostamiseen riittää oma henkilötodistus ja puhelinnumero.
  • Mash-maksuvaihtoehto on kauppiaalle täysin kuluton.
  • Aktivointi kätevästi etäyhteyden kautta jo olemassa oleviin maksupäätteisiin.
  • Kauppias saa rahat 1-2 pankkipäivässä riippumatta siitä, kuinka paljon maksuaikaa asiakas valitsee.

[TILAA MASH]

Monikanavaisuus on etu – laitetaanko kylkiäisiksi verkkokauppa?

Monikanavaisuudella tarkoitetaan yleensä asiakkaiden palvelemista eri kanavia hyödyntäen, esimerkiksi siis sekä kivijalkaa että verkkokauppaa.

Myös suomalaisen kauppiaan kannattaa miettiä, olisiko mahdollista hyödyntää molempia myynnin ja markkinoinnin kanavia ja saada niistä irti molempien parhaat puolet. Esimerkiksi Petrin mielestä verkkokaupan avulla kauppias tavoittaa moninkertaisen määrän potentiaalisesta asiakaskunnastaan verrattuna pelkkään kivijalkaan.

Toisaalta asiakaskokemuksen yhtenäisyydestä tulee pitää huolta molemmissa kanavissa, ja esimerkiksi verkkokaupassa annettu arvolupaus täytyy pystyä lunastamaan kivijalkamyymälässäkin. Jos siinä onnistuu, muodostuu erinomainen asiakaskokemus, kun asiakkaita tavoittelee verkossa ja houkuttelee sieltä asiantuntevaa ja henkilökohtaista palvelua tarjoavaan kivijalkaan

Petrin ykkösvinkki myynnin kasvattamiseen onkin asiakkaan palveleminen, oli kyseessä sitten verkkokauppa tai kivijalka:

”Asiakkaan tarpeet tulee aina olla etusijalla. Asiantunteva myyjä ymmärtää tämän ja kuuntelee asiakasta. Asiakkaalle tulee tarjota laaja tuotevalikoima, toimitusajan tulee olla lyhyt sekä maksutapojen joustavat. ”

Kiinnostaako verkkokaupan perustaminen? Lue lisää verkkokaupan perustamisesta.