Fintech ja sijoittaminen: asiantuntijoiden ajatuksia Slushissa

Uutinen07.12.2018 05:15

Fintech-ja-sijoittaminen-asiantuntijoiden-ajatuksia-Slushissa

Mash goes Slush

Fintech-yrityksiin sijoittaminen – samoin kuin muihin yrityksiinkin sijoittaminen – on kenties yhdessä suurimmista käännekohdistaan vuosikausiin. Miten sijoittaminen kokonaisuutena muuttuu, kun voimme alkaa tehdä sijoituksia kryptovaluutoilla?

Tapasimme sijoitusasiantuntijoita Slushissa ja kysyimme heidän näkemyksiään.

Nämä asiat sinun kannattaa tietää sijoittaessasi fintechiin

Fintech-yritykseen sijoittamisessa pätevät monet samat säännöt kuin muihinkin kohteisiin sijoitettaessa, mutta erityispiirteitäkin löytyy. Mihin kokeneet sijoittajat kiinnittävät eniten huomiota kiinnostavan fintech-yrityksen osuessa eteen?

Kun mietitään startuppeja, Nestholman perustajiin kuuluva Antti Kosunen antaa hyvin selkeän vastauksen. ”Tiimi, tiimi ja tiimi”, Kosunen painottaa ja lisää: ”Ja sen perusajatuksen pitää osua sellaiseen, mikä on riittävän nopeasti markkinoilla ja riittävän isona.”

Directorina VenturesOnella työskentelevä Rafael Aldon korostaa hänkin hyvän tiimin tärkeyttä ja listaa yksinkertaisia, mutta samalla erittäin olennaisia kysymyksiä, joihin tulee kiinnittää huomiota. ”Kysy itseltäsi: onko tässä kyseessä oikea tiimi tarjoamassa oikeaa ratkaisua riittävän suureen ongelmaan, ja onko heillä paremmat mahdollisuudet onnistua kuin muilla tiimeillä”, Aldon neuvoo.

Fintech-yrityksiin sijoittamiseen voi liittyä myös paljon säätelyä esimerkiksi EU:n alueella, muistuttaa Avolta Partnersin Senior Partner Phil Dardier. ”Tarvitset siis hyvän ymmärryksen alaa koskevasta säätelystä. Toisekseen, varmista että palvelu on skaalattavissa ja että vastaat sillä aitoihin tarpeisiin. Onko palvelulle kilpailua vai ei, on toissijainen kysymys.”

Ostammeko pian osakkeemme kryptovaluutoilla?

Osa yrityksistä on ehtinyt ottaa askeleen tulevaisuuteen ja alkaa hyödyntää kryptovaluuttoja. Mahdollisuudet ovat siis jo todellisia. Mutta tulevatko ne olemaan suuressa roolissa tulevaisuuden osakkeita ostettaessa – vai voittavatko perinteisemmät tavat?

“Tämä on kysymys, josta voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan”, Aldon sanoo. “Rahoitusvälineiden tokenisoinnin suurimmat edut saadaan lohkoketjujen uniikkien ominaisuuksien hyödyntämisestä.”

Hän näkee monien hajautettuja tilikirjoja hyödyntävien rahoitusvälineiden – kuten joukkovelkakirjalainojen ja pääoman – kohdalla suuria mahdollisuuksia. "Tämä kuulostaa tietysti vain vähäiseltä edulta verrattuna siihen, miten asiat on perinteisesti tehty. Mutta ensimmäiset autotkaan eivät olleet paljon kummempi vaihtoehto kuin hevoskärryt – ja kaikki tietävät, kumpi siinä kisassa lopulta voitti.”

Dardier uskoo vahvasti kryptovaluuttojen tulleen jäädäkseen. ”Kryptovaluutat ovat ammattimaistuneet. Ei puhuta enää pelkästä nörttiyhteisöstä, vaan myös rahoittajat alkavat ilmaantua mukaan kuvioihin ja tuoda tullessaan tiukkoja säätelyvaatimuksia.”

Kosunen ei usko kryptovaluuttojen lähtevän lentoon aivan vielä. Hän uskoo lohkoketjun teknologiana vaikuttavan sijoittamiseen, mutta arvioi fiat-valuuttojen silti voittavan kisan.

”Paitsi hyvin pitkällä aikajänteellä uskon erilaisten valtiosta irti olevien valuuttojen käyttöön.”

Fintech valtaa Slushin

Tänä vuonna Slush oli täynnä suuria fintech-nimiä ja -puhujia, kuten Paypalin COO Bill Ready ja iZettlen toimitusjohtaja Jacob de Geer. Kosusen mielestä tämä kertoo siitä, että fintech on jo valtavirtaa.

Aldonin mielestä tämä kertoo jotain myös itse tapahtumasta: Slush on vetovoimainen ja puhujia houkutteleva tapahtuma aikana, jolloin lukuisat konferenssit käyvät kovaa kilpaa keskenään.

”Se kertoo siitä, että Slush tarjoaa upean kokemuksen. Se on erilainen tapahtuma: rennompi, saa kävijät tuntemaan itsensä tervetulleiksi, ja kenties myös hieman vähemmän jäykkä kuin monet muut tapahtumat.”

Aldon arvioi, että voittoa tavoittelemattomana, vapaaehtoisvoimin toimivana tapahtumana Slush saa aikaan vahvan yhteisöllisyyden tunteen. ”Loppujen lopuksi ihmiset ovat ne, jotka rakentavat yrityksetkin.”

Slushin startup-ilmapiiri voi myös olla houkutteleva suuryrityksille, Dardier arvelee. ”Luulen, että kaikki suuret yritykset haluavat, että myös heihin yhdistettäisiin mielikuva startupien dynaamisuudesta. Nämä yritykset haluavat palata juurilleen, tai ainakin tulla nähdyksi sellaisina.”

Hän uskoo myös suuryritysten ja jopa merkittävien pankkien nauttivan Slushin kaltaisista tapahtumista enemmän kuin perinteisistä pankkialan konferensseista. ”Suuryrityksissäkin halutaan seurata, mitä maailmalla tapahtuu, jotteivät asiat pääse yllättämään heitä”, sanoo Dardier.

Ja sellainenhan nykyajan ekosysteemi on.

Lue myös millaista fintech-alalla työskentely on.